Hoppa till textinnehållet - Hoppa till aktuell information och förändringar på webbplatsen. -  - 
Wijkmanska gymnasiet - teknik, industri, el - 
Anpassa -  | Kontakt -  | Webbkarta -  | Sök -  |  - English

Aktuellt på Wijkmanska

Skolavslutningen sommaren 2017

Torsdag 8:e juni:
8:30 Avslutning år 1
10:00 Avslutning år 2
12:00 Studentlunch sal 31-32
15:00 Stipendieceremoni

Vi återkommer med tid för studentfoto

Fredag 9:e juni
9:00 Teknikprogrammet samlas
9:30 Yrkesprogrammen samlas

10:00-10:45 Daniel håller tal för de olika programmen
11:00 Avslutningstal i entrén
11:30 Utspring

Viktig information om sommarskolan 2017

 

  • Den 24/5 var det sista anmälningsdag till Sommarskolan 2017 det går att kontakta Sylvia Köpsell, se nedan, om du vill höra om det finns nånra platser kvar..
  • Den kurs du väljer måste ingå i din studieplan. Är du osäker kontrollerar du detta med din studievägledare.
  • Om du är anmäld till sommarskolan men ångrar dig innan start är det viktigt att du anmäler detta till din skolexpedition eller direkt till sylvia.kopsell@vasteras.se, 021-399672.
    Sommarskolan 2017

Besök i Stuttgart 2017.

Tysklandsresa Wijkmanska Gymnasiet

Stuttgart 2017

Även i år gjorde eleverna i åk 3 på Robotsystemsinriktningen på Teknikprogrammet en utlandsresa som avslutning på sin utbildning.
I år gick resan till Stuttgart med en avstickare till Neckarsulm där Audi har sina fabriker. Vi gjorde även ett besök på Porschemuseet i Zuffenhausen.
Besöket på Audi inleddes med en genomgång av företagets olika modeller och om Audis chassikonstruktioner i aluminium. Efter det var det fabriksvisning där vi fick följa hela produktionskedjan från plåtpressning till slutmontage. Med en automationsgrad på 94 % och närmare 5000 industrirobotar var detta var det en häftig upplevelse för eleverna som nu fick se olika robot och automationstillämpningar i verklig miljö.
Resan sponsras även i år av NPU(nätverket för produktionsutveckling) vilket gör det möjligt för eleverna att summera sina inriktningsstudier i en internationell miljö.
Temat i år var produktion och miljö vilket innebär att eleverna särskilt granskat miljöaspekter i produktionen och redovisat detta i avslutande arbeten som gav intressanta reflektioner på Audis nuvarande och kommande miljöarbete.
Några elevcitat från årets resa:

Jag tyckte att resan till Stuttgart har varit mycket givande, intressant och ett nöje. Som både produktions- och bilintresserad så var resan näst intill skräddarsydd för mina intressen. Både besöket på Porsche museum och Audi Neckarsulm har gett mycket både faktamässigt och ur produktionsaspekter.

Mina personliga synpunkter på resan är positiva. Jag tycker att det var en rolig och lärorik resa. Både besöket på fabriken och besöket på museet var spännande och intressanta på olika sätt. Museet var mer häftigt och coolt medan fabriken var intressant och lärorikt. Jag kommer inte på några negativa synpunkter utan uppskattar att vi fick möjligheten att göra det här.

Besöket på Audi fabriken i Neckarsulm var, i alla fall för mig personligen, väldigt lärorikt. Jag fick en mycket bättre förståelse för hur riktiga produktions celler ser ut och förstår mig mer på varför vi gör det vi gör, nu finns det liksom något att jämföra med. //Kaj Lööf

Årets vinnare av Industrikampen 2017
Se bilder och länk nedan:Industrikampen 2017 2

Industrikampen 2017 3

Industrikampen 2017

Vinnarna av Industrikampen 2017

Drönare bygger internationella broar

Wijkmanska gymnasiet har fått EU-medel till ett stort internationellt projekt med flera deltagande länder. Projektet heter ICAROS och innebär i korthet att elever från fem länder kommer att designa, producera och sedan använda drönare tillsammans. Drönarna kommer även att användas i undervisningen i andra ämnen för att skapa en ökad förståelse och motivation hos eleverna.

Wijkmanska gymnasiet har fyra gymnasieprogram, alla med teknisk profil. Här studerar elever på El- och Energiprogrammet, Industritekniska programmet, Teknikprogrammet och Tågteknikprogrammet. Skolan har sedan ett par år arbetat mycket aktivt med att utvidga elevernas möjligheter till internationella utbyten och erfarenheter.

I det nya projektet, ICAROS, som bekostas av EU-medel från Erasmus+, deltar fem skolor från olika delar av Europa: Lycée Saint Exupéry i Toulouse, IES Mar de Alboran i Estepona i Spanien, Paul-Julius-von-Reuter-Schule i Kassel, Ellinogermaniki Agogi i Aten och Wijkmanska gymnasiet. Wijkmanska gymnasiet är initiativtagare till och koordinator för hela projektet.

Textruta:  Projektet riktar sig till elever på Teknikprogrammet och är i huvudsak inriktat på att höja elevernas motivation och måluppfyllelse i olika ämnen genom att använda ämnesintegrerat, entreprenöriellt tematiskt lärande. Lärarna och eleverna på Wijkmanska kommer dels att samarbeta sinsemellan men en stor del av arbetet fokuseras på samarbete med lärare och elever på de andra deltagande skolorna.

Eleverna kommer att få arbeta med att hitta nya lösningar på verkliga problem genom att använda kunskaper från flera olika ämnen. Det blir ett äkta entreprenöriellt lärande där eleverna kommer att utveckla sina förmågor.

Ett flertal ämnesområden berörs av projektet, till exempel teknik, CAD, webbdesign, apputveckling, produktionsteknik, logistik, samhällsplanering och design. Projektspråket är engelska, vilket i sig kommer utveckla elevernas kunskaper även inom detta.  En del av projektet handlar även om att använda innovativa webbverktyg för att öka elevernas lärande.

I projektet kommer eleverna att designa och utveckla drönare som sedan används även i andra skolämnen.  Användningsområdena för drönarna varierar mellan länderna. Wijkmanskas elever kommer förmodligen att bland annat använda drönarna för att undersöka samhällsplanering och därigenom skapa fördjupade kunskaper, säger Juan Bergdahl, internationell samordnare och projektledare för ICAROS vid Wijkmanska gymnasiet.

Drönarprojektet kommer att pågå under två år och omfattar, förutom arbete på lektionstid på den egna skolan, gemensamt montage och flygtester av drönarna i Toulouse.

Våra industrielever medverkar inte i projektet men har ändå bidragit med Rotoradaptrar till ICAROS.
Rotoradapter 2017

Nyfiken på teknik?

Är du nyfiken på teknik men är osäker på vad en teknisk utbildning kan innebära? Då ska du titta på miniserien ”Therese testar teknik” ” med Youtube-stjärnan Therese Lindgren. Hon visar en annan ingång till teknik än du kanske känner till.

Filmerna hittar du här:

Informationsfilmer - Wijkmanska

Informationsfilmer över våra profiler på Wijkmanska hittas under under respektive profil, eller direkt via länkarna nedan:

 -